Wij organiseren reizen in meer dan twintig verschillende Aziatische landen. Reisinformatie is per land zo verschillend dat wij hier niet meer dan de meest elementaire informatie kunnen geven. Meer en gedetailleerdere informatie vind je in de praktische reisinformatie die wij per land hebben samengesteld en die je na boeking ontvangt of kunt aanvragen. In het algemeen geldt echter het volgende:

Algemene Reisinformatie

todo

Cultuurverschillen

Op reis gaan naar Azië betekent in contact komen met een andere cultuur. Dat is een verrijking, maar tegelijkertijd een confrontatie met andere gewoonten en gebruiken. Je dient je verwachtingen hierop aan te passen. Zo wordt in veel Aziatische landen een te ‘directe’ benadering niet altijd op prijs gesteld, zoiets leidt al snel tot gezichtsverlies voor de gastheer. In sommige landen is de bureaucratische traditie erg sterk en dat kan de servicegerichtheid in de weg staan. Soms wordt (in onze ogen te) snel ‘ja’ gezegd, om de ander niet teleur te stellen, en kan het vervolgens niet worden waargemaakt. Een ontmoeting met de plaatselijke bevolking kan inhouden dat je geconfronteerd wordt met in onze ogen minder hygiënische gebruiken. Op culinair gebied krijg je niet alleen te maken met een andere keuken, maar ook met andere eetgewoonten. De Aziatische eetcultuur staat op een hoog niveau, maar wordt niet altijd in een even sfeervolle ambiance genuttigd. Wij geven je toegang tot een geheel andere wereld, maar houd er rekening mee dat fascinatie, indien je niet uitgerust en met verkeerde verwachtingen op reis gaat, om kan slaan in irritatie. Er wordt een flexibele houding van je gevraagd, maar je krijgt er dan ook wel een onvergetelijke ervaring voor terug.

Gezondheid

Reizen naar Azië vergen een goede lichamelijke en psychische gezondheid en conditie (zie ook de specifieke waarschuwingen bij bepaalde reizen). Bij twijfel dien je met je huisarts en met ons te overleggen. Wij behouden ons het recht voor om naar ons oordeel een reiziger van deelname uit te sluiten. Indien een gebrekkige gezondheid wordt verzwegen en er tijdens de reis problemen ontstaan, is dit een grond voor uitsluiting van verdere deelname en zijn alle consequenties voor rekening van de reiziger. Een goede voorbereiding is belangrijk om optimaal te kunnen genieten van de reis. Denk hierbij aan het tijdig inwinnen van informatie over mogelijk geadviseerde inentingen en malariatabletten, maar ook aan praktische leefregels en gezondheidsbeschermende producten.

Voor een gezondheidsadvies kun je terecht bij je huisarts, de GGD in je buurt (zie www.ggd.nl), www.thuisvaccinatie.nl/vnc of op www.lcr.nl, het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering. Thuisvaccinatie biedt je een bijzondere service waarbij je thuis gevaccineerd kunt worden. Indien je medicijnen gebruikt, raden wij je aan die (samen met het recept) in meer dan voldoende voorraad mee op reis te nemen.

Geld

Wisselen kun je meestal in de hotels. In veel landen worden creditcards nog maar in beperkte mate geaccepteerd. Pinnen kan in de grote steden van Azië steeds vaker, maar is nog lang niet zo gebruikelijk als in Europa. Op reis met alleen pinpas of creditcard raden we af. We adviseren om ook contante euro’s en/of US$ mee te nemen.

Reisdocumenten

Voor de meeste Aziatische bestemmingen heb je een paspoort nodig dat nog een halfjaar na afloop van de reis geldig is. Je dient in het bezit te zijn van de benodigde documenten, zoals een paspoort, visum, en van verzekeringen. Voor veel landen is een visum vereist. Visa zijn nooit bij de reissom inbegrepen. Houd er rekening mee dat de procedure per visum zo’n twee tot drie weken in beslag kan nemen.

Vertrek vanaf Schiphol

Wij maken gebruik van lijnvluchten met gerenommeerde maatschappijen. Je dient 3 uur voor vertrek bij de desbetreffende incheckbalie aanwezig te zijn. Wij raden je ten zeerste aan waar mogelijk per internet en vroeg in te checken in verband met controles en de kans op overboekingen. Zie ook www.schiphol.nl of de site van de maatschappij waarmee je vliegt.

Bereikbaarheid

In de meeste landen in Azië ben je in de hotels goed bereikbaar per telefoon en kun je zelf ook van deze diensten gebruik maken. De bereikbaarheid per gsm is meestal goed, maar of je je mobiele telefoon kunt gebruiken is afhankelijk van je provider en de ontvangst ter plekke. De bereikbaarheid per e-mail is tegenwoordig goed. In veel hotels hebben de businesscentra computers met internetaansluiting, soms is er draadloos internet of een internetpoort op de kamer.