Askja

Liever je plannen telefonisch doornemen? Dat kan. Bel ons op 026 3030 160 of vul het formuliertje hiernaast in en we bellen je tijdens kantooruren zo snel mogelijk terug. Beloofd.

VNC Asia Travel hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. Lees onze privacyverklaring.

01 Feb 2018 - Japan

Selfdrive Japan: mogelijkheden en voordelen

Terug
Daphne van Cauter

Weet veel over: Japan, Cambodja, Iran, Laos, Oezbekistan, Sri Lanka

Zelf rijden in Japan is echt een aanrader! Wie van vrijheid en flexibiliteit houdt moet voor een Selfdrive kiezen in Japan. De infrastructuur is natuurlijk perfect geregeld met treinen die bijna nooit vertraging hebben en een snelheid bereiken van ruim 300 km per uur maar een huurauto biedt extra mogelijkheden.

Zo kun je stoppen op bijzondere plekken die wat meer afgelegen zijn. Je kunt deze vanuit het hotel op elk gewenst tijdstip aanrijden. Onderweg stoppen bij elke tempel om een snelle blik te werpen en je hoeft weinig te sjouwen met koffers. Daarbij is het op de wegen in Japan een stuk rustiger qua verkeer dan in Nederland. Uiteraard is dit in de grotere steden en metropool Tokyo anders, maar deze zijn makkelijk te vermijden. Mijn advies: huur een auto vanuit een nabijgelegen kleinere plaats. Op vele plaatsen kun je de huurauto ophalen. Het is altijd goedkoper om de auto op dezelfde plaats in te leveren, maar Japan is bij uitstek een land waar je heel gemakkelijk op Tokyo kunt landen om dan vervolgens bijvoorbeeld vanaf Osaka weer te vertrekken (of andersom). Ook kun  je hier dan weer de auto inleveren. Wil je heel graag een rit in de hogesnelheidstrein ervaren? Dan kun je een deel een auto huren en deel met de trein reizen. In Japan is alles mogelijk en uitstekend geregeld!

Hokkaido, de Japanse Alpen, het vulkaangebied Kyushu en eiland Shikoku met zijn vele tempels zijn bij uitstek zeer geschikt om met de huurauto te verkennen. Het openbaar vervoer is daar echter minder goed geregeld dan op Honshu.

Wist je trouwens dat ze in Japan links rijden? Voor de meeste landen, waar links wordt gereden, geldt de Britse invloed, maar dit is voor Japan zeker niet het geval. In de hedendaagse Japanse cultuur zijn nog vele oude gebruiken verweven. Het links rijden is er een van en heeft te maken met de samoerais. Zij droegen hun zwaard altijd links. Door links langs een samoerai te lopen (als je elkaar tegemoet loopt) loop je langs zijn rechter zijde, waarbij je het zwaard niet kan aanraken. Op het aanraken van een samoerai zwaard stond namelijk een zware straf. Daarbij is het links dragen en links passeren voor de samoerai ook makkelijker om zichzelf te verdedigen.

De auto’s in Japan zijn niet handgeschakeld maar voorzien van een automaat. Dat is heel prettig, omdat er dus links wordt gereden en als je de bergen in gaat ook nog eens extra handig met al die haarspeldbochten. Er zit een Engelstalige navigatie in die zeer handig in gebruik is. Hier werkt de navigatie niet op postcode en adres, maar simpelweg op telefoonnummer. Vanuit onze lokale agent krijg je een hotellijst met de telefoonnummers van de hotels waar je verblijft. Het is een kwestie van het telefoonnummer intoetsen en je route wordt gecalculeerd. Ook hier kun je kiezen voor de snelle route, over tolwegen of de toeristische route. Kies je voor de tolwegen dan rijd je door vele tunnels en geniet je tevens van het heuvelachtige landschap. Het tolgeld kun je cash afrekenen bij elke douanepost of je regelt een ETC. Deze elektronische kaart houdt bij welke tolwegen je passeert, wat de totaalkosten zijn en bij het inleveren van je auto kun je in een keer al het tolgeld afrekenen. Schrik niet van het bedrag, want de kosten zijn vergelijkbaar met Europese tolwegen.

Wat ik zo prettig vind zijn de snelheden in Japan. Op het platteland of in de bergen rijd je niet harder dan 40 of 50 km per uur. Op de snelwegen niet harder dan 80 of 100 km per uur. Iedereen rijdt er netjes en de wegen zijn er over het algemeen niet druk. Behalve in de grote steden als Tokyo en Kyoto en tijdens de spitsuren. De meeste mensen maken voornamelijk gebruik van het openbaar vervoer. Vooral tijdens de spitsuren krijg je te maken met overvolle bussen en treinen. Probeer deze drukte, net zoals in Nederland, dan ook zowel met openbaar vervoer als met de huurauto te vermijden.

Een aparte ervaring is dat bij een stoplicht de stoplichten niet aan jouw kant van de weg staan, maar aan de overkant! Er zit vaak ook een aftelsysteem bij zodat je precies weet wanneer jouw stoplicht op groen springt. Handig voor ongeduldige mensen, alhoewel je die in Japan niet veel zult tegenkomen. Het tanken is een makkie. Bij sommige stations kun je lekker lui in je auto blijven zitten. Hoef je alleen maar je raam open te maken en full te zeggen. Je tank wordt door een medewerker gevuld en hij komt zelf vertellen hoeveel het kost en je kleingeld teruggeven. En nu wordt het nog mooier, ik heb zelfs meegemaakt dat ze als een soort van klaar-over op de weg gingen staan, zodat jij als linksrijdende toerist rustig de ruimte had om de weg weer op te rijden J

Domo Arigato en Sayonara!

Reisexpert

Ik ben een nuchter persoon, wat mijn collega’s nog wel eens grappig vinden. Op reis maak je me blij met een sfeervol restaurantje waar de menukaart speciaal voor mij geschreven lijkt te zijn. Wijntje erbij en terugblikken op de dag, heerlijk. Mijn dag bij VNC start ik het liefst met een kop koffie, choco Prince erbij én een mail van de klant met het bericht dat het reisvoorstel perfect aansluit.

Weet veel over: Japan, Cambodja, Iran, Laos, Oezbekistan, Sri Lanka

Uitgelichte reizen

Meer reisinspiratie

Bekijk alle

11 Aug 2016 - Japan

Japan in stroomversnelling

Op een boot met vlakke bodem, drie bootvaarders met grote, s... Lees verder

28 Maa 2017 - Japan

Op reis door de besneeuwde Japanse Alpen

Op naar de kou Daar ga ik weer! Deze keer reis ik af naar he... Lees verder

Oeps! Onze site doet het niet in deze browser

We raden je aan een andere browser te downloaden:

404-giraffe